9 نکته مهم برای مراقبت های بعد از عمل بینی که باید رعایت کنید !!

تاریخ انتشار مقاله:

8:44 قبل از ظهر

تاریخ امروز :

31/02/1403 12:56

مراقبت های بعد از عمل بینی: 9 کاری که بعد از رینوپلاستی باید به آنها توجه کنید!

به دنبال پیشرفت علم پزشکی، امروزه جراحی‌های زیبایی طرفداران زیادی پیدا کرده است. یکی از محبوب‌ترین عمل‌های زیبایی، جراحی بینی یا رینوپلاستی است که با اهداف مختلف انجام می‌شود و انواع متفاوتی دارد. در این جراحی پزشک بر روی بینی شما، متناسب با فرم چهره‌تان و هدفی که از جراحی دارید تغییراتی ایجاد می‌کند. با انجام این جراحی می‌توانید بینی زیباتر و سالمی داشته باشید. فقط توجه کنید که انجام مراقبت های بعد از عمل بینی به‌اندازه خود عمل بینی مهم هستند و در صورت عدم رعایت این نکات، ممکن است مشکلات جدی برایتان ایجاد می‌شود.

جراحی بینی به چه افرادی پیشنهاد می‌شود؟

جراحی بینی ممکن است با اهداف مختلفی انجام بگیرد. عده‌ای قصد دارند رینوپلاستی را برای برطرف‌ کردن مشکلات ظاهری بینی انجام دهند. از این مشکلات می‌توان به بزرگ ‌بودن بینی، قوز بینی، اندازه سوراخ بینی، طول بینی و پایین‌افتادگی نوک بینی اشاره کرد. بدین ترتیب شما با انجام رینوپلاستی و برطرف ‌کردن مشکلات و سپس انجام مراقبت های بعد از عمل بینی، بینی با ظاهری زیبا و متناسب با چهره خود به دست می‌آورید.

عمل بینی ممکن است به افرادی که به علت ظاهر نامناسب بینی خود، اعتمادبه‌نفس خود را از دست‌ داده‌اند نیز کمک کند. عمل بینی همچنین ممکن است به دلیل بیماری‌هایی همچون مشکل تنفسی، پولیپ، شکستگی، رفع تورم‌ بینی و انحراف بینی نیز انجام شود تا به بهبود آنها کمک کند.

انواع عمل بینی با توجه ‌به نوع بینی و ظاهر شخص

همان‌طور که می‌دانید بینی‌ها ممکن است گوشتی یا استخوانی باشند و واضح است که عمل جراحی این دو نوع بینی با یکدیگر تفاوت دارد. اغلب افرادی که دارای بینی گوشتی هستند، به علت داشتن پوست ضخیم و غضروف پهن، مدت‌زمان بیشتری برای بهبودی نیاز دارند و توصیه می‌شود صبورانه مراقبت های بعد از عمل بینی را انجام دهند. درمقابل، افرادی که دارای بینی استخوانی هستند، پوست بینی آن‌ها نازک است و اغلب سریع‌تر بهبود می‌یابند.

عمل‌های بینی که با اهداف زیبایی انجام می‌گیرند، بنا به سلیقه بیمار ممکن است طبیعی، فانتزی و نیمه ‌فانتزی باشند. درصورتی‌که فرم طبیعی انتخاب شود، روی بینی تغییر چشمگیری ایجاد نمی‌شود و بینی حالت طبیعی خود را حفط می‌کند. در این نوع عمل بینی ما شاهد قوس‌های عجیب و زیاد بر روی بینی نیستیم.

برای عمل بینی به شکل فانتزی که اصطلاحاً عروسکی نیز نامیده می‌شود، تغییرات وسیع‌تری بر روی بینی ایجاد و قوس زیادی ایجاد می‌شود و نوک بینی با زاویه نسبتاً زیاد به سمت بالا قرار می‌گیرد.

در حالت نیمه ‌فانتزی فرم بینی حالتی بین فرم طبیعی و فانتزی دارد و ما نه شاهد فرم طبیعی و نه قوس زیاد هستیم. انجام مراقبت های بعد از عمل بینی برای حفظ حالت و فرم بینی بسیار مهم هستند.

در هنگام عمل بینی به نکات زیر توجه کنید!

توجه کنید که در جراحی زیبایی بینی، هیچ‌چیز به‌ اندازه احساس رضایت و سلامت شما مهم نیست. پس با دقت پزشک و کادر عمل خود را انتخاب کنید. سعی کنید در مورد پزشک متخصص تحقیق کنید و از میزان تبحر آن اطمینان حاصل نمایید.

پس از رینوپلاستی، تمام مراقبت های بعد از عمل بینی را انجام دهید؛ زیرا این مراقبت‌ها به‌ اندازه خود عمل مهم هستند. قبل از عمل بینی، فرم بینی مدنظر خود را به‌طور دقیق با پزشک متخصصتان در میان بگذارید.

هرگونه مشکلات تنفسی و ساختاری مربوط به بینی خود را به پزشکتان اطلاع دهید. درنهایت نیز اگر سنتان کم است و در سنین بلوغ هستید، برای انجام رینوپلاستی کمی تعلل کنید؛ زیرا در این سن، ظاهر شما به دلیل تغییرات هورمونی، دچار تغییرات زیادی می‌شود و رشدتان هنوز کامل نشده است.

مهم‌ترین مراقبت های بعد از عمل بینی

مراقبت های بعد از عمل بینی بلافاصله پس از خروج بیمار از اتاق عمل شروع می‌شود. در روزهای اول فقط بر روی رهایی از شرایط بیهوشی و عوارض احتمالی آن تمرکز کنید. از زمانی که هوشیاری خود را به دست آوردید، اولین کار نوشیدن مقدار کمی آب است.

در خوردن و آشامیدن سایر مواد غذایی و نوشیدنی‌ها عجله نکنید؛ زیرا ممکن است این خوراکی‌ها سبب ایجاد احساس تهوع در شما شوند. اگر احساس درد می‌کنید می‌توانید از پرستاران و پزشکان درخواست داروی مسکن کنید. با اعلام ترخیص شما از سوی پزشکان، سایر مراقبت های بعد از عمل بینی در منزل پیگیری می‌شوند.

1. از انجام فعالیت‌های سنگین خودداری کنید

در هفته اول پس از انجام جراحی بینی، برای اینکه به بینی خود فشار نیاورید، سرخود را خیلی پایین نگه ندارید. از انجام فعالیت‌های سنگین، بلند کردن اجسام سنگین و کارهایی که نیاز به اعمال قدرت دارند، بپرهیزید. در هنگام انجام کارهای سبک و روزمره هم بسیار مراقب باشید تا به بینی ضربه وارد نشود.

2. از استعمال دخانیات بپرهیزید

شاید در نگاه اول استعمال دخانیات خطرناک به نظر نرسد اما مصرف سیگار به‌خصوص در هفته‌های اول بعد از جراحی بینی می‌تواند شما را با خطر خونریزی بینی مواجه کند. ازآنجایی‌که در هنگام سیگار کشیدن، مویرگ‌های سطحی راه‌های تنفسی ازجمله بینی تحریک می‌شوند، می‌توانند باعث عطسه و سرفه شده و در نتیجه به خونریزی بینی منجر شوند. بدین ترتیب اگر پیش از عمل بینی مصرف‌کننده دخانیاتی مثل سیگار بودید، یکی از مهم‌ترین مراقبت های بعد از عمل بینی عدم استعمال آن است.

3. داروهای آنتی ‌بیوتیک‌ها مصرف کنید

جراحی بینی مثل سایر جراحی‌ها می‌تواند باعث بروز عفونت‌هایی در داخل بدن شود. مصرف منظم و با برنامه آنتی‌بیوتیک‌هایی که توسط پزشک متخصص تجویز شده‌اند از اهمیت بالایی برخوردار است. اگر با مصرف آنتی‌ بیوتیک احساس تهوع، استفراغ و اسهال دارید، حتماً با پزشک مشورت کنید تا آنتی‌ بیوتیک شما را تغییر دهد. برای جذب بهتر آنتی ‌بیوتیک، کاهش احساس ناراحتی در معده و حفظ تعادل میکروب‌ها در داخل روده، حتماً به مقدار کافی آب بنوشید و از مواد غذایی حاوی پروبیوتیک‌ها استفاده کنید.

4. مراقب نحوه خوابیدن خود باشید

در طول دو هفته اول پس از جراحی بینی، نحوه خوابیدن شما بسیار مهم است. یکی از مهم‌ترین مراقبت های بعد از عمل بینی آن است که از خوابیدن به پهلو و شکم اجتناب کنید؛ زیرا می‌تواند سبب جابه‌جایی استخوان‌های پل بینی شود و به آن آسیب وارد کند. ازآنجایی‌که ترشحات بینی باید خارج شوند، در هنگام خوابیدن یا دراز کشیدن سر خود را با گذاشتن چند بالش بالا نگه دارید. این کار تورم صورت شما را نیز کاهش می‌دهد.

5. به کاهش کبودی و تورم بینی کمک کنید

کبودی و تورم صورت بعد از جراحی بینی  از اثرات موقتی پس از عمل است و به‌تدریج رفع خواهد شد. یکی از مراقبت های بعد از عمل بینی برای کاهش کبودی و تورم آن است که در ۲۴ ساعت اول بعد از جراحی بر روی صورت خود کیسه یخ بگذارید و این کار را با فواصل زمانی ۲۰ دقیقه‌ای انجام دهید.

هرگز از کمپرس آب گرم برای کبودی پس از جراحی استفاده نکنید. به‌علاوه، پس از برداشتن آتل روی بینی، با مصرف کرم آرنیکا یا ژل هیرودوئید می‌توانید از شدت کبودی کم کنید. با انجام این کارها، کبودی‌های باقی‌مانده در اکثر مواقع طی ۱۰ روز از بین می‌رود.

6. برای حمام ‌کردن از کسی کمک بگیرید

آتل روی بینی برای جلوگیری از انحراف یا گشاد شدن پل بینی است و باید به مدت حداقل یک هفته روی بینی باقی بماند؛ بنابراین هرگز نباید با آب تماس پیدا کند و خیس شود. درصورتی‌که می‌خواهید فقط موهای خود را بشویید، سرخود را به عقب تکیه دهید و از کسی برای شستشوی سرتان کمک بگیرید.

7. تمیز کردن بینی از مهم‌ ترین مراقبت های بعد از عمل در ماه اول است

در ماه اول پس از جراحی و برداشتن آتل، برای تمیز کردن بینی و مرطوب نگه ‌داشتن مخاط روزی دو بار بینی را با آب ‌نمک شستشو دهید. همچنین شستشوی بینی باعث خارج‌ شدن لخته‌های خون درون‌ بینی و کاهش درد و تورم بینی می‌شود. از طرفی شستشو با آب ‌نمک از مراقبت های بعد از عمل بینی است که خطر عفونت پس از جراحی را کاهش می‌دهد.

از دیگر مراقبت های بعد از عمل بینی آن است که پس از برداشتن آتل‌ها و کشیدن بخیه‌ها از ضربه به داخل بینی در اثر نفس ‌کشیدن جلوگیری کنید.

8. پس از جراحی بینی استفاده از عینک ممنوع است

تا دو ماه پس از عمل جراحی و زمانی که بینی تقریباً به‌طور کامل بهبودیافته باشد، نمی‌توانید از عینک استفاده کنید. در طول این مدت در صورت امکان از لنز استفاده کنید. درصورتی‌که امکان استفاده از لنز را ندارید عینک را با چسب به پیشانی بچسبانید تا فشاری بر روی بینی اعمال نشود.

9. در معرض نور خورشید قرار نگیرید

قرار گرفتن در معرض نور خورشید می‌تواند باعث ایجاد زخم و سست ‌شدن اتصال پوست بینی و استخوان و سپتوم آن شود. یکی از مراقبت های بعد از عمل بینی آن است که به مدت دو ماه پس از جراحی در معرض نور خورشید قرار نگیرید.

بهترین بیمارستان تهران برای جراحی بینی و مراقبت‌ های بعد از عمل

نتیجه جراحی بینی بر زیبایی ظاهری افراد تأثیر می‌گذارد؛ به همین دلیل یک عمل بسیار مهم است. بدین ترتیب باید برای انجام جراحی بینی به مراکز معتبر درمانی مراجعه کرد. بیمارستان پاستورنو تهران امکانات درمانی به‌روز، اتاق عمل‌های مجهز و کادر درمانی متخصص و مجرب دارد که می‌تواند به افرادی که می‌خواهند بینی خود را جراحی کنند، بهترین خدمات را ارائه کند.

اگر قصد انجام جراحی بینی دارید می‌توانید برای مشورت به پزشکان متخصص این بیمارستان مراجعه کنید و با خیالی آسوده در جریان مراحل جراحی بینی و مراقبت های بعد از عمل بینی قرار بگیرید.

اگر مطالب مطالعه شده برای شما مفید بود آن را برای دیگر عزیزانتان هم به اشتراک بگذارید 👇

Telegram
WhatsApp
Facebook
LinkedIn
لوگوی بیمارستان پاستورنو تهران

بیمارستان پاستورنو

بیمارستان خصوصی پاستورنو تهران : باور به بهبودی با تزریق امید 

مطالب اخیر

4. لاپاراسکوپی سنگ کلیه
دسته بندی نشده

عمل سنگ کلیه

چنانچه مصرف آب کافی نداشته باشید، سنگ‌ها نمی‌توانند از کلیه خارج شوند و به‌مرورزمان بزرگ‌تر می‌شوند. تا جایی که ممکن است برای دفع آن‌ها، احتیاج به عمل سنگ کلیه داشته باشید.

توضیحات بیشتر »

گالری

برای عمل زیبایی بینی و ویزیت دکتر با شماره زیر تماس گرفته

021-88515258