بهترین روش های عمل سنگ کلیه + بهترین تیم متخصص اورولوژی برای عمل سنگ کلیه در تهران

تاریخ انتشار مقاله:

11:45 قبل از ظهر

تاریخ امروز :

08/02/1403 10:00

عمل سنگ کلیه + بررسی بهترین روش‌ها

سنگ کلیه یکی از مشکلات شایعی است که معمولاً برای افرادی با رژیم غذایی ناسالم ایجاد می‌شود. این سنگ‌ها درواقع همان نمک‌های معدنی، املاح و سموم بدن هستند که در کلیه تجمع می‌کنند. چنانچه مصرف آب کافی نداشته باشید، سنگ‌ها نمی‌توانند از کلیه خارج شوند و به‌مرورزمان بزرگ‌تر می‌شوند. تا جایی که ممکن است برای دفع آن‌ها، احتیاج به عمل سنگ کلیه داشته باشید. البته روش‌های متفاوتی برای این عمل وجود دارد که انتخاب روش دقیق، با توجه به شرایط جسمانی فرد، ابعاد سنگ، محل قرارگیری و همچنین جنس سنگ انجام می‌شود.

عمل سنگ کلیه + بررسی بهترین روش‌ها

چه زمانی باید برای دفع سنگ کلیه عمل کنیم؟

به‌طورمعمول با اصلاح رژیم غذایی و نوشیدن آب کافی و همچنین داشتن تحرک، می‌توان سنگ‌ها را دفع کرد. همان‌طور که می‌دانید کلیه سموم بدن را با آب اضافه بدن ترکیب کرده و آن را به ادرار تبدیل می‌کند. سپس نیز ادرار را به مثانه منتقل می‌کند تا از بدن شما خارج شود. هر چه قدر آب بیشتری مصرف کنید، میزان ادرار هم افزایش پیدا می‌کند. بدین ترتیب سنگ‌ها شانس بیشتری برای خروج از کلیه دارند.

زمانی که میزان سموم بدن شما افزایش چشمگیری پیدا کند و میزان آبی که مصرف می‌کنید به‌اندازه کافی نباشد، سنگ‌ها نمی‌توانند خارج شوند و ابعاد آن‌ها گسترش پیدا می‌کند. در برخی مواقع ابعاد سنگ به حدی بزرگ می‌شود که در میزنای (لوله منتقل‌کننده ادرار از کلیه به مثانه) گیر می‌کند و یا باعث انسداد آن می‌شود. در چنین مواقعی لازم است که با عمل سنگ کلیه، آن را دفع کنید.

برخی مواقع نیز ممکن است که سنگ کلیه ابعاد چندان بزرگی نداشته باشد، اما درد آن خارج از تحمل فرد باشد. این درد گاهی می‌تواند در روند زندگی عادی فرد اختلال ایجاد کند و توانایی‌هایی او را تحت تأثیر قرار دهد. در چنین مواقعی نیز می‌توان از جراحی سنگ کلیه استفاده کرد تا سنگ‌ها دفع شده و این درد کاهش پیدا کند. لازم به ذکر است که پزشک متخصص، در مرحله اول داروهایی برای تسکین و دفع سنگ تجویز می‌کند؛ درصورتی‌که داروها مؤثر واقع نشوند، باید اقدام به جراحی نمود.

آشنایی با روش‌های مختلف جراحی سنگ کلیه

درگذشته تنها یک روش برای عمل سنگ کلیه وجود داشت و آن جراحی باز بود. زمانی که صحبت از جراحی باز می‌شود، اغلب افراد درد و خونریزی آن را به خاطر می‌آورند. به همین دلیل تلاش‌های پزشکی در این جهت بوده که روش‌های بهتری برای جراحی سنگ کلیه به وجود آید تا به روش ساده و با ‌درد کمتری انجام شود. خوشبختانه امروزه روش‌های بسیار متعددی برای سنگ کلیه به وجود آمده است که برخی از رایج‌ترین آن‌ها به شرح زیر است:

آشنایی با روش‌های مختلف جراحی سنگ کلیه

1. جراحی سنگ کلیه با لیزر یا TUL

این نوع عمل با نام لیتوتریپسی لیزری هم شناخته می‌شود. در این روش با استفاده از لیزر، سنگ‌های کلیه را به قطعات کوچکی می‌شکنند. پس‌ازآن نیز بسته به نظر جراح، ممکن است سنگ را از بدن شما خارج کنند و یا اجازه بدهند که سنگ از طریق ادرار از بدن خارج شود. اصلی‌ترین دلیل محبوبیت این روش، عدم نیاز به ایجاد برش روی پوست است که باعث می‌شود درد ناشی از عمل سنگ کلیه به حداقل رسیده و دوره نقاهت کوتاه‌تر شود. همچنین عوارض بعد از عمل با استفاده از لیزر بسیار خفیف و جزئی است.

 محبوبیت جراحی سنگ کلیه با لیزر و همچنین ساده بودن آن برای بیمار، باعث شده تا برترین مراجع درمانی کشور ازجمله بیمارستان پاستورنو تهران، خدمات مربوط به این نوع درمان را با کادری مجرب و دستگاه‌های پیشرفته به بیماران خود ارائه کنند. برای انجام این جراحی، بیمار باید بیهوش شود. سپس پزشک یک دوربین کوچک (اورتروسکوپ یا اسکوپ) را از طریق مجاری ادراری وارد بدن می‌کند تا محل دقیق و ابعاد سنگ‌ها را به‌طور کامل شناسایی کند. در مرحله بعدی سنگ‌ها با استفاده از انرژی لیزر، شکسته می‌شوند.

پس از شکسته شدن سنگ، ابزار خاصی مانند چنگک برای برداشتن سنگ‌ها وارد بدن می‌شود و پزشک با کمک اورتروسکوپ، این سنگ‌ها را جمع‌آوری کرده و از بدن بیمار خارج می‌کند. البته ممکن است تکه‌های کوچکی از سنگ درون کلیه باقی بماند که پس از چند روز، از طریق ادرار دفع می‌شوند. همچنین جراحی سنگ کلیه با لیزر باعث می‌شود که بیمار چندین مرتبه ادرار خونی را تجربه کند که کاملاً طبیعی است.

2. سنگ‌شکنی برون اندامی یا ESWL

عمل سنگ کلیه برون اندامی یکی از بهترین و پیشرفته‌ترین روش‌های درمان سنگ کلیه محسوب شده و با نام لیتوتریپسی امواج خارج از بدن هم شناخته می‌شود. در این روش همان‌طور که از نامش مشخص است، هیچ اقدامی روی اعضای داخلی بدن فرد انجام نمی‌شود. این عمل در زمان بسیار کوتاهی (حدود یک ساعت) انجام می‌شود و احتیاج به بستری هم ندارد.

 در سنگ‌شکنی برون اندامی از امواج صوتی برای شکستن سنگ‌ها استفاده می‌کنند. این امواج صوتی انرژی بسیار زیادی را به همراه دارند که وقتی وارد بدن می‌شوند، باعث شکستن سنگ‌ها می‌شود و آن‌ها را به ابعادی کوچک‌تر (به‌اندازه شن) تبدیل می‌کنند. در این روش، تمامی سنگ‌های شکسته‌شده از طریق ادرار خارج می‌شود.

این روش محبوب و ساده، یک عیب بزرگ دارد و آن ایراد ناتوانی در شکستن همه سنگ‌ها است. به‌طور مثال برخی از انواع سنگ کلیه، با این روش شکسته نمی‌شوند. همچنین افرادی که دچار اضافه‌وزن و چاقی هستند، نمی‌توانند از این روش استفاده کنند؛ زیرا امواج صوتی نمی‌توانند روی کلیه و یا مجاری ادراری، اثرگذاری مطلوبی داشته باشند و باعث شکستن سنگ‌ها شوند.

3. نفرولیتوتومی یا عمل سنگ کلیه PCNL

در این روش با استفاده از نخ جذبی، دیواره واژن را به سمت بالا کشیده و بخیه می‌زنند. ازآنجایی‌که این بخیه‌ها جذبی هستند پس از مدتی زمانی از بین می‌روند و نیاز است که عمل تنگ کردن واژن را به‌صورت دوره‌ای تکرار شود. از مزایای این روش آن است که نیازی به بیهوشی ندارد و پس از عمل فرد دچار خونریزی نمی‌شود و می‌تواند فعالیت‌های خود را انجام دهد.

مطلب پیشنهادی :

4. درمان با استفاده از لیزر

در این روش از جراحی سنگ کلیه، پس از بیهوش کردن بیمار برشی روی پوست کمر یا پهلوی او ایجاد می‌کنند. از طریق این برش، دستگاه بسیار کوچکی به نام نفروسکوپ به درون بدن و بخشی از کلیه که سنگ دارد، فرستاده می‌شود. این دستگاه سنگ‌ها را به قطعات کوچکی تقسیم کرده و سپس با استفاده از مکنده‌هایی که در آن تعبیه شده است، سنگ‌ها را از درون کلیه جمع‌آوری می‌کند.

عمل سنگ کلیه نفرولیتوتومی یکی از کارآمدترین روش‌ها برای سنگ‌هایی با ابعاد بزرگ محسوب می‌شود. ازآنجایی‌که در این روش برشی روی پوست ایجاد می‌شود، شاید گمان کنید که سختی آن به‌اندازه جراحی باز کلیه است؛ اما باید بدانید که این برش بسیار کوچک است و پس از عمل می‌توان با تنها یک بخیه، آن را درمان کرد. این در حالی است که تعداد بخیه‌های عمل باز، به بالای 20 عدد می‌رسد.

4. لاپاراسکوپی سنگ کلیه

4. لاپاراسکوپی سنگ کلیه

در جراحی سنگ کلیه به روش لاپاراسکوپی، نیاز است که بیمار بیهوش شود. در مرحله بعد، برش‌های کوچکی به‌اندازه 5 تا 10 میلی‌متر روی شکم بیمار ایجاد می‌شود. تعداد این برش‌ها معمولاً 3 تا 4 عدد می‌باشد که به پزشک کمک می‌کند سنگ‌ها را از کلیه خارج کند.

در این روش جراح باید از دوربین کوچکی استفاده کند تا بتواند تمامی سنگ‌ها را پیدا کرده و آن‌ها را خارج کند. اگرچه این نوع عمل سنگ کلیه کمی دردناک به نظر می‌رسد، اما باعث می‌شود که تمامی سنگ‌ها طی یک جلسه درمانی رفع شوند. همچنین استفاده از این روش احتمال عفونت کلیه و مجاری ادراری را کاهش می‌دهد.

مراقبت‌های قبل و بعد از عمل سنگ کلیه

با توجه به اینکه از کدام روش برای جراحی سنگ کلیه استفاده می‌کنید، مراقبت‌های پیش و پس از آن نیز متفاوت خواهد بود. متخصصان بیمارستان پاستورنو تهران تمامی مراقبت‌های لازم را به اطلاع شما می‌رسانند تا بتوانید به بهترین شکل این عمل را پشت سر بگذارید. برخی از مراقبت‌های ضروری به شرح زیر است:

  1. شنا در مکان‌های عمومی ممکن است احتمال عفونت را افزایش دهد؛ بهتر است تا مدتی از انجام آن صرف‌نظر کنید.
  2. مصرف آنتی‌بیوتیک نیز یکی دیگر از موارد مهم پس از انجام عمل سنگ کلیه است که به پیشگیری از عفونت کمک می‌کند.
  3. پس از عمل باید تا چند ساعت از مصرف آب و مایعات خودداری کنید. اما پس از گذشت چند ساعت، لازم است میزان مصرف مایعات را افزایش دهید.
  4. بعد از گذشت مدت‌زمان مشخصی که پزشک برای استراحت تجویز می‌کند، فعالیت‌های روزانه خود را شروع کنید؛ اما از انجام فعالیت‌های سنگین خودداری کنید.
  5. فهرستی از داروهایی که مصرف می‌کنید را به پزشک متخصص نشان دهید تا دز مصرفی آن‌ها را کنترل کرده و در صورت نیاز، آن‌ها را قطع کند و داروی جدیدی جایگزین کند.

بهتر است پیش از عمل، از مصرف مشروبات الکلی و همچنین استعمال دخانیات خودداری کنید. این موارد بر انعقاد خون تأثیر گذاشته و می‌توانند باعث دشوار شدن عمل و یا بروز عارضه پس از عمل شوند.

بهترین بیمارستان تهران برای جراحی کلیه کدام است؟

بهترین بیمارستان تهران برای جراحی کلیه کدام است؟

جراحی باز سنگ کلیه یکی از روش‌های قدیمی محسوب می‌شود که با وجود موفقیت بیشتر، اغلب بیماران و حتی پزشکان ترجیح می‌دهند که از انجام آن خودداری کنند. روشی که امروزه موردتوجه زیادی قرار گرفته است، استفاده از لیزر برای درمان سنگ کلیه است. جراحی سنگ کلیه با لیزر یکی از بهترین روش‌های درمانی است که بیمار را متحمل عوارض چندانی نمی‌کند.

این روش درمانی در عرض زمان نسبتاً کوتاهی (نسبت به جراحی باز) انجام می‌شود. نکته مهمی که در خصوص این روش وجود دارد، لزوم مراجعه به یک مرکز درمانی مجهز است که از دستگاه‌های به‌روز و پیشرفته استفاده کند. چنانچه دستگاه پیشرفته‌ای برای این فرایند مورداستفاده قرار بگیرد، میزان موفقیت آن نیز بیشتر شده و تمامی سنگ‌ها از کلیه خارج و یا پس از مدتی دفع می‌شوند.

در مقابل نیز اگر برای عمل سنگ کلیه از دستگاه‌های قدیمی استفاده شود، ممکن است نتیجه مورد انتظار پزشک و بیمار را نداشته باشد و بیمار مجبور شود که مجدداً تحت درمان قرار بگیرد. به همین جهت مراجعه به مرکز درمانی مجهز که کادری مجرب دارد، از مهم‌ترین موارد برای درمان قطعی سنگ کلیه محسوب می‌شود.

بیمارستان پاستورنو در تهران، از بهترین مراکز درمانی تهران و ایران محسوب می‌شود که توانسته با استفاده از تجهیزات بسیار پیشرفته در بخش اورولوژی و همچنین به‌کارگیری نیروهای متخصص، به ساده شدن روند درمان بسیاری از بیماران کمک کند. چنانچه شما نیز به دنبال مرجعی معتبر و پیشرفته برای انجام جراحی‌های تخصصی هستید، با خیال راحت می‌توانید به این بیمارستان مراجعه کنید

اگر مطالب مطالعه شده برای شما مفید بود آن را برای دیگر عزیزانتان هم به اشتراک بگذارید 👇

Telegram
WhatsApp
LinkedIn
لوگوی بیمارستان پاستورنو تهران

بیمارستان پاستورنو

بیمارستان خصوصی پاستورنو تهران : باور به بهبودی با تزریق امید 

مطالب اخیر

برای ارتباط با تیم فوق تخصص اورولوژی با شماره زیر تماس بگیرید

021-88515258
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها