زگیل تناسلی زنان

تاریخ انتشار مقاله :

8:22 قبل از ظهر

تاریخ امروز :

25/02/1403 09:44

زگیل تناسلی در زنان

زگیل تناسلی زنان چیست، چه علائمی دارد و چگونه درمان می‌شود؟

زگیل تناسلی یک عفونت مقاربتی شایع است که توسط ویروس پاپیلومای انسانی یا HPV ایجاد می‌شود. این بیماری هر دو جنس زنان و مردان را تحت‌ تأثیر قرار می‌دهد؛ ولی شیوع آن در زنان بیشتر است. زگیل تناسلی زنان سبب ایجاد زائده‌های کوچک همرنگ پوست یا صورتی رنگ در دهانه واژن یا اطراف و داخل مقعد می‌شود.

 بیش از صد نوع مختلف از ویروس HPV وجود دارد که هر کدام از این سویه‌ها مشکلات خاص خود را دارند. انواع ۱۶ و ۱۸ این ویروس، از شایع‌ترین سویه‌ها و علت اصلی سرطان دهانه رحم هستند؛ انواع ۶ و ۱۱ نیز زگیل تناسلی زنان را ایجاد می‌کنند. سویه‌های تولیدکننده زگیل اغلب باعث ایجاد سرطان نمی‌شوند. سالانه تعداد زیادی از افراد، درگیر این بیماری هولناک می‌شوند. طبق گزارشات، این بیماری شایع‌ترین بیماری مقاربتی در آمریکا است. درک علت ایجاد این بیماری، تشخیص و روش‌های درمان آن بسیار مهم است.

علائم زگیل تناسلی در زنان

زگیل تناسل برجسنگی‌هایی به رنگ پوست و گاهی سفید رنگ است  که  تا حدودی شبیه تکه‌های گل کلم می‌باشد و برروی دهانه رحم، آلت تناسلی، واژن یا مقعد ظاهر می‌شود. به طور کلی این عارضه بر روی بافت‌های مرطوب ناحیه تناسلی ظاهر می‌شود که در بسیاری از موارد ممکن است کوچک و غیر قابل مشاهده باشد. همچنین درصورتی که فرد، رابطه دهانی با مبتلا داشته باشد، ممکن است این عارضه در دهان یا گلوی او نیز ایجاد شود.

زگیل تناسلی زنان ممکن است همراه با خارش باشد اما بیشتر اوقات درد ندارد و تنها ممکن است که در هنگام مقاربت، خون‌ریزی کند. این زگیل‌ها می‌توانند کوچک، بزرگ، یک عدد و یا یک دسته باشند. به‌علاوه، معمولا در افرادی که از نظر سیستم ایمنی ضعیف هستند، به‌صورت خوشه‌ای ظاهر می‌شوند. بیماری‌های دیگر مربوط به اندام تناسلی وجود دارند که ممکن است ظاهری مشابه با زگیل تناسلی زنان داشته باشند. برای اطمینان از اینکه این علائم ناشی از زگیل تناسلی هستند یا خیر، حتماً باید با پزشک متخصص در کلینیک زنان زایمان مشورت کنید و آزمایش‌های لازم را انجام دهید.

علت زگیل تناسلی در زنان

برای پیشگیری از زگیل تناسلی زنان که امروزه به یک بیماری شایع تبدیل شده است، باید قبل از هر چیزی با علت‌های ایجاد آن آشنا شد. این بیماری از طریق تماس پوست به پوست آلت تناسلی آلوده، آمیزش و رابطه جنسی و زایمان ایجاد می‌شود. نکته مهم آن است که اکثر افرادی که به ویروس HPV مبتلا هستند، این زگیل‌ها را ندارند؛ ولی درعین‌حال می‌توانند منتقل‌کننده بیماری باشند.

زگیل‌ها ممکن است از یک هفته تا یک سال بعد از قرار گرفتن در معرض ویروس خود را نشان دهند. بدین ترتیب معمولاً متوجه شدن اینکه فرد در چه زمانی و چگونه به آن مبتلا شده است بسیار دشوار خواهد بود. به همین علت است که این بیماری به‌سرعت در حال انتشار است. عواملی که می‌تواند خطر ابتلا به عفونت را افزایش دهد عبارتند از:

  • داشتن رابطه جنسی با کسی که از سابقه جنسی او مطمئن نیستید.
  • رابطه جنسی با چندین شریک جنسی که به صورت محافظت نشده رخ داده است.
  • فعال‌ شدن جنسی در سنین پایین
  • داشتن عفونت مقاربتی دیگر
  • سیستم ایمنی ضعیف مانند افراد مبتلا به بیماری HIV

استفاده از داروهای سرکوب‌کننده سیستم ایمنی یا داروهای پیوند عضو

چه زمان‌ هایی زگیل تناسلی در زنان بوجود می ‌آید؟

همان‌طور که گفتیم، زگیل تناسلی زنان بلافاصله بعد از ارتباط با فرد آلوده خود را نشان نمی‌دهد و در افراد مختلف باتوجه‌به سیستم ایمنی که دارند مدت‌زمان نهفتگی متفاوت است. این امر باعث انتقال سریع این بیماری می‌شود. به همین علت توصیه می‌کنیم از روش‌های مراقبتی که از ابتلا به این بیماری جلوگیری می‌کنند؛ استفاده کنید تا ریسک ابتلا به این بیماری را کاهش دهید.

اطمینان از سلامت همسر خود پیش از رابطه جنسی، خطر ابتلا به زگیل تناسلی را کاهش می‌دهد. همچنین استفاده از ابزارهای محافظتی نظیر کاندوم به حفظ سلامت شما کمک می‌کند. البته دقت نمایید که در برخی مواقع امکان انتقال ویروس از طریق ترشحات فرد آلوده نیز وجود دارد.

امروزه واکسیناسیون به‌صورت گسترده در حال انجام است. دختران و پسران بهتر است که قبل از تماس جنسی واکسینه شوند. این واکسن برای کودکان زیر ۱۵ سال دو دوز دارد که در فاصله شش ماه دریافت می‌شود. افرادی که در سنین ۱۵ تا ۲۶ سال واکسینه می‌شوند، باید سه دوز در مدت شش ماه دریافت کنند. این واکسن برای سنین ۲۷ تا ۴۵ سال نیز با تجویز پزشک کاربرد دارد.

در صورتی که علائم زگیل تناسلی را در خود مشاهده می کنید و در دوره بارداری هستید، پیشنهاد می کنیم حتما مقاله مربوط به سزارین را مطالعه نمایید، زیرا در صورت داشتن علائم زگیل تناسلی ممکن است زایمان به صورت طبیعی برای شما مشکل ساز شود.

مطلب پیشنهادی :

زگیل تناسلی در دختر مجرد

با وجود آنکه یکی از راه‌های اصلی ابتلا به زگیل تناسلی زنان رابطه جنسی است، اما این بدان معنا نیست که دختران مجرد، به این بیماری مبتلا نمی‌شوند. درواقع برخی از افراد ممکن است بدون داشتن فعالیت جنسی به HPV آلوده شوند. از آنجایی که HPV به‌راحتی از طریق تماس پوست به پوست پخش می‌شود، تماس طولانی‌مدت با پوست آلوده نیز ممکن است باعث انتقال ویروس شود.

پوسته‌های پوستی فرد آلوده در صورتی که در تماس مستقیم با پوست شکسته یا آسیب‌دیده (به خصوص زخم‌های باز) قرار بگیرد، ممکن است افراد را آلوده کند. با این حال انتقال زگیل تناسلی زنان به‌صورت اکتسابی و غیرجنسی بسیار کم اتفاق می‌افتد.

درمان زگیل تناسلی زنان

اگر زگیل تناسلی باعث ناراحتی شما نمی‌شود، ممکن است نیازی به درمان نداشته باشید اما اگر خارش، سوزش و درد دارید و یا اگر نگران گسترش عفونت هستید، پزشک می‌تواند به شما کمک کند تا با دارو یا جراحی، از شیوع بیماری جلوگیری کنید. نوع درمانی که به شما پیشنهاد می‌شود بستگی به شکل ظاهری زگیل‌ها و محل ایجاد آن‌ها دارد. نکته مهمی که در این باره وجود دارد این است که در برخی مواقع، بیماری ممکن است در بازه زمانی چند هفته تا چند ماه پس از درمان، مجددا عود کند.

با درمان زگیل لزوماً از شر تمامی ویروس‌ها که باعث زگیل می‌شود، خلاص نمی‌شوید. درواقع هیچ درمان قطعی و کاملی برای ویروس زگیل تناسلی زنان وجود ندارد؛ اما جالب است بدانید که سیستم ایمنی بیشتر افراد می‌تواند طی دو سال بدن را از ویروس‌ها و زگیل تناسلی پاکسازی کند. 

1. درمان زگیل تناسلی زنان با داروها

درمان‌های دارویی زگیل تناسلی شامل کرم‌ها یا مایعاتی است که توسط شما یا پزشک و پرستارتان روی زگیل مالیده می‌شود. از مهم‌ترین داروهای درمان زگیل تناسلی عبارتند از:

ایمی ‌کیمود (با نام تجاری آلدارا)

تحقیقات حاکی از آن است که این کرم توانایی سیستم ایمنی بدن را برای مبارزه با زگیل تناسلی زنان تقویت می‌کند. این کرم را باید روی زگیل بمالید؛ پس از گذشت 6 تا 10 ساعت نیز باید ناحیه را با آب شستشو دهید. یکی از عوارض جانبی احتمالی مصرف این کرم، قرمزی پوست است. سایر عوارض جانبی ممکن است شامل تاول، بدن درد، سرفه و خستگی باشد. تا زمانی که کرم روی پوست شما قرار دارد، از تماس جنسی خودداری کنید؛ چراکه این کار می‌تواند باعث تحریک پوستی در همسرتان شود. از این دارو نباید در دوران بارداری استفاده کنید.

پودوفیلین و پودوفیلوکس

پودوفیلین یک رزین گیاهی است که بافت زگیل تناسلی را از بین می‌برد و باید توسط پزشک متخصص برای درمان زگیل تناسلی زنان استفاده شود. برای استفاده از این دارو باید آن را دو بار در طول روز روی زگیل‌ها بمالید و یک تا چهار ساعت بعد، آن ناحیه را بشویید. این درمان را 3 روز ادامه داده و سپس تا چهار روز آینده از هیچ درمان دیگری استفاده نکنید.

هرگز از پودوفیلوکس به‌طور داخلی استفاده نکنید. علاوه بر این، استفاده از این دارو در دوران بارداری توصیه نمی‌شود. عوارض جانبی این دارو شامل تحریک جزئی پوست، ایجاد زخم یا بروز دردهای خفیف است.

تری کلرواستیک اسید (TCA)

این درمان شیمیایی، زگیل تناسلی زنان را می‌سوزاند و توسط پزشک یا پرستار برای زگیل‌های داخلی استفاده می‌شود. عوارض جانبی استفاده از این دارو می‌تواند شامل تحریک خفیف پوست، زخم یا درد باشد و برای استفاده در دوران بارداری بی‌خطر است.

سینکاتچینز

این کرم برای درمان زگیل تناسلی خارجی استفاده می‌شود و دارای فعالیت آنتی ‌اکسیدانی است. همچنین سیستم ایمنی را نیز تقویت‌ می‌کند. این دارو نباید در واژن یا مقعد افراد دارای نقص ایمنی و یا افراد مبتلا به تبخال فعال استفاده شود. عوارض جانبی استفاده از سینکاتچینز، قرمزی پوست، خارش یا سوزش و درد خفیف هستند.

مهم‌ترین نکته در استفاده از داروهای زگیل تناسلی زنان آن است که سعی کنید بدون مشورت با پزشک متخصص از این داروها برای درمان بیماری استفاده نکنید! همچنین بهتر است در هنگام درمان این بیماری با انواع داروها، مصرف سیگار را متوقف کنید. رعایت بهداشت نیز تا حدود زیادی به تسریع روند درمان کمک می‌کند. در نظر داشته باشید که طی درمان نیز بهتر است که رابطه جنسی خود را به طور محافظت شده انجام دهید تا باعث بروز مشکل برای شما یا شریک جنسیتان نشود.

2.درمان زگیل تناسلی زنان با عمل زگیل تناسلی

زگیل‌هایی که به درمان دارویی پاسخ نمی‌دهند، زگیل‌های واژن، مجرای ادرار یا مقعد، مناطقی که علاوه بر زگیل دارای تغییرات پیش سرطانی هستند، افراد بارداری که ممکن است کودکشان در هنگام زایمان در معرض زگیل قرار گیرد، ممکن است به جراحی نیاز داشته باشند. گزینه‌های جراحی عبارتند از:

  • انجماد با نیتروژن مایع (کرایوتراپی): در کرایوتراپی از یک ماده شیمیایی برای انجماد زگیل تناسلی زنان استفاده می‌شود. این درمان را می‌توان در مطب انجام داد و معمولاً نیازی به بیهوشی ندارد. پس از این عمل، همزمان با روند بهبود پوست، ضایعات از بین رفته و پوست جدید ظاهر می‌شود. در دوران بارداری نیز می توان از کرایوتراپی استفاده کرد.
  • الکتروکوتر: در این روش از جریان الکتریکی برای سوزاندن زگیل تناسلی زنان استفاده می‌شود. معمولاً برای این درمان از بی‌حسی موضعی استفاده می‌شود تا درد آن کاهش یابد.

درمان‌های لیزری: در این روش از پرتو شدید نور استفاده می کنند تا زگیل‌هایی که در برابر دیگر درمان‌ها مقاوم هستند را تحت تاثیر قرار دهند. همچنین در مواردی که وسعت زگیل افزایش پیدا کرده باشد، از این درمان استفاده می‌شود. عوارض جانبی استفاده از این درمان برای زگیل تناسلی زنان می‌تواند شامل زخم و درد باشد. این درمان در اتاق عمل و با استفاده از بی‌حسی موضعی انجام می‌شود.

بهترین بیمارستان تهران برای تشخیص و درمان زگیل تناسلی زنان کجاست؟

مهم‌ترین نکته برای مبارزه با زگیل تناسلی، تشخیص و درمان به موقع است. با مراجعه به مراکز درمانی که امکانات تشخیصی و درمانی زگیل تناسلی زنان را دارد، استرس و نگرانی شما درباره این بیماری از بین خواهد رفت و به راحتی می‌توانید از پس این بیماری بر بیایید.

بیمارستان پاستورنو تهران با داشتن امکانات تشخیصی و درمانی به‌روز و کارآمد و بهره‌مندی از کادر درمانی مجرب و متخصص، خدمات مناسبی را در اختیار زنان مبتلا به زگیل تناسلی قرار می‌دهد. بنابراین، شما می‌توانید در صورتی که علائم گفته شده درباره این بیماری را دارید، به این بیمارستان مراجعه کنید و مراحل تشخیص و درمان بیماری خود را  در کلینیک زنان زایمان این بیمارستان به‌ راحتی طی کنید

اگر مطالب مطالعه شده برای شما مفید بود آن را برای دیگر عزیزانتان هم به اشتراک بگذارید 👇

Telegram
WhatsApp
Facebook
LinkedIn
لوگوی بیمارستان پاستورنو تهران

بیمارستان پاستورنو

بیمارستان خصوصی پاستورنو : باور به بهبودی با تزریق امید 

مطالب اخیر

4. لاپاراسکوپی سنگ کلیه
دسته بندی نشده

عمل سنگ کلیه

چنانچه مصرف آب کافی نداشته باشید، سنگ‌ها نمی‌توانند از کلیه خارج شوند و به‌مرورزمان بزرگ‌تر می‌شوند. تا جایی که ممکن است برای دفع آن‌ها، احتیاج به عمل سنگ کلیه داشته باشید.

توضیحات بیشتر »

گالری

برای مشاوره چکاپ و درمان زگیل تناسلی با شماره زیر تماس حاصل نمایید

021-88515258
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها