عمل بینی استخوانی ! چه کسانی نیاز به عمل بینی استخوانی دارند

تاریخ انتشار مقاله:

7:30 بعد از ظهر

تاریخ امروز :

08/02/1403 12:29

عمل بینی استخوانی و همه آنچه درباره این جراحی باید بدانید

عمل بینی استخوانی و همه آنچه درباره این جراحی باید بدانید

جراحی بینی یا رینوپلاستی یکی از محبوب‌ترین جراحی‌های زیبایی بین مردم به‌حساب می‌آید. این جراحی ممکن است با هدف برطرف ‌کردن نقایص چهره انجام شود یا به‌ قصد درمان مشکلات تنفسی باشد. انواع مختلفی از بینی مانند بینی گوشتی و استخوانی وجود دارند و روش‌های جراحی بینی با توجه ‌به نوع بینی و هدف جراحی، متفاوت هستند. شاید برای شما این سؤال پیش بیاید که چه چیزی باعث تفاوت انواع بینی از یکدیگر می‌شود؟ در پاسخ باید گفت که این دو نوع در غضروف و بافت با یکدیگر متفاوت‌اند. افرادی که قصد انجام عمل بینی استخوانی را دارند در ابتدا باید با نوع بینی خود آشنا باشند و سپس فرم مدنظر و پزشک متخصص خود را انتخاب کنند.

منظور از بینی استخوانی چیست؟

بینی دارای سه بخش پوست، استخوان غضروفی و لایه عضلانی است. یکی از انواع مدل‌های بینی، بینی استخوانی است. قبل از اینکه شما عمل بینی استخوانی انجام دهد، ابتدا باید با ساختار و مشکل بینی خود آشنا شوید. بینی استخوانی نوعی بینی است که روی آن را پوستی نازک می‌پوشاند. لازم به ذکر است که عمل جراحی بینی با پوست ضخیم راحت‌تر است؛ ولی امروزه با پیشرفت علم پزشکی، هیچ مشکلی برای جراحی بینی استخوانی وجود ندارد. از دیگر ویژگی‌های ظاهری بینی استخوانی می‌توان به استحکام بالا، استخوان باریک، شکل منحنی و در مواردی قوز بینی اشاره کرد.  

از طرف دیگر یک مزیت بینی استخوانی نسبت به بینی گوشتی آن است که راحت‌تر می‌توان آن را کوچک کرد. ازآنجایی‌که یکی از اهداف مهم جراحی بینی کوچک‌ کردن سایز آن می‌باشد، این موضوع می‌تواند خبری خوش برای زیبا جویان با بینی استخوانی باشد. به‌علاوه معمولاً نتیجه عمل بینی استخوانی بسیار زیبا خواهد بود و به ایده‌آل فرد نزدیک‌تر است. همچنین تجربه‌ها نشان‌دهنده این موضوع هستند که بینی‌های استخوانی تا سالیان طولانی پس از عمل، به همان زیبایی ابتدایی پس از عمل باقی می‌مانند و در گذر زمان دچار تغییر شکل نمی‌شوند.

عمل جراحی بینی به چه افرادی پیشنهاد می‌شود؟

ممکن است افراد زیادی متقاضی عمل بینی استخوانی باشند. جراحی بینی ممکن است با اهداف مختلفی مانند زیبایی، قرینه کردن سوراخ بینی، کوچک ‌کردن سوراخ بینی، رفع انحراف بینی و صاف ‌کردن آن، کوچک ‌کردن بینی، متناسب‌سازی بینی با چهره، رفع مشکلاتی نظیر پولیپ، شکستی بینی، گرفتگی و قوز بینی انجام شود.

حال شاید برای شما این سؤال پیش بیاید که قوز بینی به چه علت ایجاد می‌شود؟ عوامل مختلفی نظیر ژنتیک و سابقه خانوادگی و همچنین ضربه می‌توانند در ایجاد قوز مؤثر باشند. با توجه ‌به اهمیت این عضو در تنفس و نقش مهمی که در زیبایی چهره دارد، توصیه می‌شود قبل از انجام عمل بینی استخوانی به‌خوبی تحقیق کنید و نوع بینی مدنظرتان را به پزشک متخصص خود نشان دهید تا بهترین نتیجه ممکن را بگیرید.

عمل استخوانی بینی

انواع جراحی بینی استخوانی

همان‌طور که گفتیم انواع مختلفی از جراحی بینی وجود دارند که پزشک با توجه ‌به نوع بینی و مدل ایده‌آل زیباجو، آن را انتخاب می‌کند. دو نوع جراحی بینی باز و بسته انجام می‌شوند که هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارند.

• جراحی بینی باز

در جراحی بینی باز، یک برش بر روی ناحیه میان دو سوراخ بینی ایجاد می‌شود. سپس جراح با جدا کردن پوست بینی می‌تواند عمل جراحی را انجام دهد. این تکنیک یکی از بهترین روش‌های جراحی است؛ زیرا پزشک دسترسی‌های متعددی دارد و به همین علت می‌تواند تغییرات مدنظر را به‌راحتی اعمال کند. در این روش مهارت پزشک متخصص بسیار حائز اهمیت است و اگر پزشک دارای تجربه‌ کافی باشد، می‌تواند طوری عمل را انجام دهد که هیچ اثری از جراحی و بخیه باقی نماند. اینجاست که اهمیت انتخاب پزشک مناسب برای عمل بینی استخوانی مشخص می‌شود.

• جراحی بینی بسته

تکنیک دیگری که برای جراحی بینی وجود دارد، عمل بینی بسته است. در این روش پزشک بدون نیاز به برش، جراحی را انجام می‌دهد. فردی که بینی خود را با این روش عمل می‌کند به‌سرعت بهبود می‌یابد و نیاز نیست نگرانی درمورد خط بخیه داشته باشد، اما از طرف دیگر ممکن است پزشک به علت محدود بودن دید و دسترسی، نتواند بینی را به حالت ایده‌آل نزدیک کند و نتیجه مانند عمل باز بینی مطلوب نباشد. ازاین‌رو انتخاب نوع عمل بینی استخوانی نیز در نتیجه آن بسیار موثر است.

انواع فرم عمل بینی استخوانی

شما با انجام جراحی بینی استخوانی ممکن است اهداف مختلفی را دنبال کنید. انواع متفاوتی از فرم بینی نظیر فرم طبیعی، فانتزی و نیمه‌ فانتزی وجود دارند. افرادی که الگوی بینی طبيعی مدنظرشان است، قصد ندارند که تفاوت چندانی در فرم بینی ایجاد شود و تنها می‌خواهند عیوب بینی خود را برطرف کنند. در مقابل عده‌ای هستند که فرم فانتزی را می‌پسندند، در این حالت بینی اصطلاحاً فرم عروسکی به خود می‌گیرد و نوک آن به سمت بالا و اندازه آن کوچک می‌شود. عده‌ای نیز خواستار فرم نیمه‌ فانتزی هستند که حالتی بین فرم طبیعی و فانتزی است و نوک بینی کمتر به سمت بالا می‌رود.

مراقبت‌ های پیش از انجام عمل بینی استخوانی

انجام هر جراحی نیازمند رعایت مراقبت‌های پیش‌ و پس از آن است. این مراقبت‌ها به افزایش موفقیت جراحی نیز کمک می‌کنند. عمل بینی نیز از این قاعده مستثنی نیست و مراقبت‌های پیش از آن به‌اندازه مراقبت های بعد از عمل بینی مهم است. اولین و مهم‌ترین اقدام برای موفقیت‌آمیز بودن جراحی بینی، مراجعه به چندین پزشک متخصص و مشورت با آن‌هاست. پس از تصمیم‌گیری قطعی درباره جراحی، رعایت برخی از موارد توسط پزشک به شما توصیه می‌شود.

  1. شب قبل از انجام جراحی حمام کنید و شام سبکی بخورید و شرایط ناشتایی برای جراحی را رعایت کنید.
  2. اگر داروهای مسکن مثل ایبوپروفن مصرف می‌کنید باید دو هفته پیش از جراحی مصرف آن را متوقف کنید.
  3. افرادی که دخانیات یا مشروبات الکلی مصرف می‌کنند باید دو هفته پیش از جراحی از مصرف آن‌ها بپرهیزند؛ زیرا بر روی نتیجه جراحی تأثیر می‌گذارد.
  4. افراد دارای بیماری‌های خاص و زمینه‌ای و اشخاصی که داروهای خاصی مصرف می‌کنند حتماً پیش از عمل بینی استخوانی پزشک خود را نسبت به این مسئله آگاه کنند.
  5. آزمایش‌های لازم برای جراحی را که پیش از آن انجام داده‌اید، به همراه داشته باشید و زمان جراحی خود را به نزدیکان اطلاع دهید تا شما را همراهی کنند.

اگر اضافه‌ وزن دارید، بهتر است پیش از جراحی نسبت به کاهش آن اقدام کنید. در این زمینه می‌توانید با پزشکان متخصص تغذیه مشورت کنید تا روندی اصولی برای کاهش وزن در پیش بگیرید. درنظر داشته باشد اگر پس از جراحی بینی، اقدام به کاهش وزن کنید ممکن است فرم بینی نیز دچار تغییراتی شود.

چگونگی و مدت ‌زمان چسب زدن پس از انجام عمل بینی استخوانی

در کنار سایر مراقبت‌هایی که باید پس از انجام عمل بینی استخوانی انجام دهید، چسب زدن صحیح و منظم یکی از مهم‌ترین آن‌هاست. بهتر است برای یادگیری نحوه چسب زدن به پزشک خود مراجعه کنید و حتی یکبار آن را پیش پزشک انجام دهید تا اشتباهات احتمالی شما را بر طرف کند.

کسانی که این جراحی را انجام داده‌اند برای رسیدن به نتیجه مطلوب باید به مدت 4 هفته چسب زدن را انجام دهند. مهم‌ترین نکته آن است که در هنگام چسب زدن به بینی خود زیاد فشار نیاورید. ابتدا به‌اندازه 10 سانتی‌متر از چسب جدا کنید و وسط آن را در قسمت پایین بینی قرار دهید. سپس دو بخش کناری آن را به سمت بالا بکشید به‌گونه‌ای چسب بر روی دو طرف بینی قرار بگیرد.

در مرحله بعدی چسب زدن پس از عمل بینی استخوانی، نوارچسب‌های 4 تا 5 سانتی‌متری برش دهید و آن‌ها را از نوک بینی به سمت بالا و از چپ به راست بینی (تیغه بینی) بچسبانید. به‌طوری‌که باید یکدیگر هم‌پوشانی داشته باشند. اگر چسبی را که از نوک بینی به سمت بالا می‌چسبانید بیش از حد بکشید، ممکن است در طولانی‌مدت باعث ایجاد افتادگی در نوک بینی شود.

چه مدت زمانی طول می‌کشد تا بهبودی حاصل شود؟

مدت‌زمان لازم برای بهبودی پس از عمل بینی استخوانی بسته به افراد مختلف و شرایط سلامت آن‌ها متفاوت خواهد بود. بااین‌حال معمولاً افراد پس از جراحی در بیمارستان بستری نمی‌شوند و همان روز به خانه می‌روند.

به طور معمول پانسمانی که درون بینی قرار دارد، صبح روز پس از جراحی و آتل بینی نیز یک هفته پس از آن برداشته می‌شود. مهم است که شما به مدت دو هفته پس از جراحی بینی استخوانی فعالیت‌های روزمره (ورزش ‌کردن، حمام‌ کردن، خم‌ شدن و…) و به‌ویژه کار در خارج از منزل را تعطیل کنید تا احتمال ابتلا به عفونت‌های مختلف را کاهش دهید. برای رسیدن به نتیجه نهایی باید مدتی صبر کنید؛ ممکن است ایجاد ظاهر نهایی چند ماه طول بکشد.

بهترین بیمارستان تهران برای عمل بینی استخوانی

بهترین بیمارستان تهران برای عمل بینی استخوانی

زیبایی فاکتوری است که برای همه افراد مهم است و برای رسیدن به آن تلاش می‌کنند. جراحی بینی نیز نوعی عمل زیبایی است که بسیاری از افراد تمایل به انجام آن دارند. رسیدن به نتیجه مطلوب در عمل بینی استخوانی نسبت به سایر انواع بینی بیشتر است. از طرفی به میزانی که غضروف و استخوان‌های محکم بیشتری در بینی وجود داشته باشد، احتمال موفقیت جراحی بیشتر خواهد بود. ازآنجایی‌که نتیجه این جراحی مستقیماً بر روی زیبایی شما تأثیر می‌گذارد، مراجعه به مراکز درمانی معتبر و پزشکان متخصص از اهمیت بالایی برخوردار است.

کلینیک تخصصی جراحی در بیمارستان پاستورنو تهران با بهره‌مندی از جراحان متخصص و باتجربه، اتاق عمل‌های مجهز و تجهیزات درمانی به‌روز خدمات مناسبی را به افرادی که می‌خواهند عمل بینی استخوانی انجام دهند، ارائه می‌کند. کادر درمانی این بیمارستان با داشتن تجربه و مهارت کافی  در زمینه جراحی بینی می‌توانند به‌خوبی شما را در این زمینه راهنمایی کنند و در تمامی مراحل جراحی و پس از آن به شما مشورت دهند. اگر قصد انجام جراحی بینی دارید می‌توانید برای مشورت با پزشکان متخصص این بیمارستان به آن‌ها مراجعه کنید.

اگر مطالب مطالعه شده برای شما مفید بود آن را برای دیگر عزیزانتان هم به اشتراک بگذارید 👇

Telegram
WhatsApp
LinkedIn
لوگوی بیمارستان پاستورنو تهران

بیمارستان پاستورنو

بیمارستان خصوصی پاستورنو تهران : باور به بهبودی با تزریق امید 

مطالب اخیر

گالری

برای ویزیت وقت پزشک برای عمل زیبایی تماس بگیرید

021-88515258
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها